Whisteblower politik
Med baggrund i et EU-direktiv har Folketinget vedtaget Whistleblower-loven, der stiller krav om, at private virksomheder af en vis størrelse skal have en whistleblower-ordning.
Da Lind & Risør A/S er omfattet af disse regler, har vi etableret en whistleblower-ordning.
Denne whistleblowerpolitik forklarer Lind & Risørs whistleblowerordning.
Formålet med whistleblowerordningen
Whistleblowerordningen skal sikre, at medarbejdere hos Lind & Risør trygt skal kunne fortælle om oplevelser eller mistanker om kriminelle forhold i Lind & Risør uden at skulle frygte for repressalier efterfølgende.
Personer, der kan bruge whistleblowerordningen
Whistleblowerordningen kan bruges af nuværende og tidligere medarbejdere hos Lind & Risør A/S.
Forhold, der kan indberettes om
Whistleblowerordningen kan bruges ved mistanke eller viden om kriminelle forhold begået hos Lind & Risør.
Det er eksempelvis oplysninger om
-Underslæb, tyveri, korruption, bestikkelse, bedrageri, svig, dokumentfalsk, interessekonflikter, afpresning og misbrug af intern viden.
-Uregelmæssigheder vedrørende regnskabsførelse og revision.
-Afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger til offentlige myndigheder.
-Fysisk vold og seksuelle krænkelser.
-Seksuel chikane eller anden grov chikane eksempelvis på grund af race, køn, farve, sprog eller politisk eller religiøst tilhørsforhold.
-Forhold, der kan påføre Lind & Risør økonomisk tab eller skade Lind & Risørs omdømme.
-Ovenstående liste er ikke udtømmende, så er du i tvivl om din observation skal indberettes, opfordres du til at gøre det.
Forhold, der ikke kan indberettes om
Whistleblowerordningen kan som udgangspunkt ikke benyttes til:
-Indberetninger om whistleblowerens eget ansættelsesforhold, herunder konflikter om løn eller samarbejdsvanskeligheder.
-Indberetninger af bagatelagtig karakter eksempelvis vedrørende brud på interne retningslinjer om rygning i arbejdstiden mv.
I disse tilfælde opfordres man til at kontakte sin egen leder eller anden relevant leder i virksomheden.
Whistleblowerordningen kan dog altid bruges, hvis forholdene kan medføre brud på lovgivningen eller fare for menneskers liv og helbred.
Behandling af indberetninger
Lind & Risør har etableret en whistleblowerenhed bestående af regnskabschef Thomas Rasmussen og arbejdsmiljøleder Bjarne Funder.
Det er whistleblowerenhedens opgave at registrere og dokumentere indberetninger, bekræfte modtagelsen over for whistlebloweren, følge omhyggeligt op på indberetninger og give feedback til whistlebloweren.
Opfølgningen vil i første omgang bestå af interne undersøgelser og udarbejdelsen af en redegørelse, der kan danne grundlag for ledelsens beslutning om eventuelle yderligere reaktioner som politianmeldelse eller igangsætning af en advokatundersøgelse.
Eventuelle ansættelsesretlige sanktioner på baggrund af dette besluttes af ledelsen.
Whistleblowerenheden giver tilbagemelding til whistlebloweren om, hvilke tiltag, der iværksættes på baggrund af indberetningen samt om tiltagenes forløb og udfald.
Det er whistleblowerenhedens opgave at sikre, at whistleblowerlovens krav opfyldes, herunder om fortrolighed for whistlebloweren, de personer, der nævnes i indberetningen samt øvrige indblandede personer. Whistleblowerlovens krav om informationspligt opfyldes ved placeringen af denne whistleblowerpolitik på Lind & Risørs hjemmeside, hvor den kan tilgås af alle medarbejdere.
Whistleblowerens rettigheder
Whistleblowerloven giver whistlebloweren nogle særlige rettigheder, der beskytter whistlebloweren før, under og efter, at vedkommende har foretaget en indberetning eller offentliggørelse.
Følgende er en gengivelse af rettighederne, som de er beskrevet i Justitsministeriets ”Vejledning om Whistleblowerordninger på private arbejdspladser” side 27-29:
”Whistlebloweren kan ikke ifalde ansvar for at afsløre fortrolige oplysninger, hvis vedkommende har rimelig grund til at antage (dvs. er i god tro om), at oplysningerne i en indberetning eller en offentliggørelse er nødvendige for at afsløre en overtrædelse.
Ansvarsfritagelsen er betinget af, at oplysningerne er nødvendige for at afsløre lovovertrædelsen eller forholdet. Der må ved en sådan vurdering af nødvendigheden lægges vægt på oplysningernes karakter, herunder om vedkommende har handlet i berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af eget eller andres tarv. Ansvarsfritagelsen for en offentliggørelse kræver desuden, at betingelserne for offentliggørelse er opfyldt.
Det betyder, at whistlebloweren ikke anses for at have overtrådt en lovbestemt tavshedspligt, hvis der er rimelig grund til at antage, at oplysningerne i indberetningen eller offentliggørelsen er nødvendige for at afsløre en overtrædelse.
Whistlebloweren kan ikke ifalde ansvar for at skaffe sig adgang til oplysninger, hvis anskaffelsen ikke i sig selv udgør en strafbar handling. Det betyder, at whistlebloweren ikke kan ifalde ansvar for at afsløre indholdet af dokumenter, som pågældende har lovlig adgang til, eller hvor vedkommende tager kopier af sådanne dokumenter eller fjerne dem fra lokalerne i den organisation, hvor vedkommende er ansat. Det gælder også, selvom det er i strid med kontraktbestemmelser, ansættelsesaftalen eller andre bestemmelser, som fastsætter, at dokumenterne tilhører arbejdspladsen. Whistlebloweren kan ifalde ansvar, hvis anskaffelsen udgør en selvstændig strafbar handling, f.eks. hacking, uberettiget aflytning eller optagelse af samtaler mellem andre.
En whistleblower må ikke udsættes for repressalier, herunder trussel om eller forsøg på repressalier, fordi vedkommende har foretaget indberetning eller offentliggørelse. Endvidere må whistlebloweren ikke hindres eller forsøges hindret i at foretage indberetning. Hvis en whistleblower – efter at have foretaget indberetning eller offentliggørelse – beviser at have lidt ulempe, er det arbejdspladsen, der skal bevise, at reaktionen ikke skyldes indberetningen eller offentliggørelsen.
Whistlebloweren er desuden beskyttet mod, at der videregives oplysninger om indholdet i indberetningen og oplysninger om whistleblowerens identitet.”
Den berørte persons rettigheder
Den berørte person er den person som indberetningen handler om eller en person med tilknytning til den berørte person eksempelvis en ægtefælle.
Den berørte persons rettigheder er beskrevet således i Justitsministeriets ”Vejledning om Whistleblowerordninger på private arbejdspladser” side 29:
”Arbejdspladsen skal sikre, at den berørte persons identitet beskyttes i forbindelse med sagsbehandlingen, og at personen har adgang til et effektivt forsvar, herunder bl.a. ved at registrere indberetninger.
Arbejdspladsen skal desuden være opmærksom på den berørte persons rettigheder efter databeskyttelseslovgivningen, idet personen kan have ret til f.eks. indsigt, sletning eller berigtigelse af oplysninger.”
Intern eller ekstern indberetning
Lind & Risørs whistleblowerordning er en intern ordning, der kun kan bruges til indberetninger vedrørende forhold hos Lind & Risør og medarbejdere opfordres til at bruge denne til indberetninger, hvor det vurderes, at forholdet kan imødegås effektivt internt, og hvor medarbejderen ikke frygter, at der er risiko for repressalier.
Der findes også eksterne whistleblowerordninger, der kan benyttes, og whistlebloweren kan frit vælge om indberetning sker til den interne eller en ekstern ordning.
Herunder oplistes de eksterne whistleblowerordninger jf. Justitsministeriets ”Vejledning om whistleblowerordninger på private arbejdspladser”:
Generel, ekstern whistleblowerordning i Datatilsynet: https://whistleblower.dk/.
Ekstern whistleblowerordning for Politiets Efterretningstjeneste (PET) i Justitsministeriet.
Ekstern whistleblowerordning for Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) i Forsvarsministeriet. Finanstilsynet (det finansielle området): https://www.finanstilsynet.dk/whistleblower. Erhvervsstyrelsen (revionsområdet): https://erhvervsstyrelsen.dk/whistleblowerordning. Arbejdstilsynet (om sikkerhed og sundhed på offshore-anlæg): https://offshore.at.dk/whistleblower/.
Miljøstyrelsen (herunder miljøproblemer på offshore-anlæg: https://mst.dk/erhverv/industri/olieog-gasproduktion-i-nordsoeen-offshore/.
Eksterne whistleblowerordninger i EU
Der er en række eksterne whistleblowerordninger i EU-institutionerne, herunder i EU-Kommissionen, Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed (EMSA), Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA), Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA)64 og Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA).
Indberetningsmåder
Der kan indberettes til Lind & Risørs whistleblowerordning ved at bruge formularen, der fremkommer ved at bruge følgende link: https://webform.lr-hus.dk/whistleblowerordning/